fredag 22 juli 2011

Hur man bygger upp en historia

Med få undantag, behöver lyckad fiction ha ett klart mönster av händelser som tar ens karaktär från deras vardag genom en rad utmaningar. Denna resa kommer leda fram till den punkt som är den avgörande striden,  där karaktären antingen kommer lyckas eller misslyckas och som kommer att förändra dem. Ett sätt att bygga upp händelser är att se sin historia som en film, eftersom filmer har ett väldigt strikt händelseförlopp.  

De olika stegen


Bygg upp händelsemönstret i din historia som i en film


1. Studera några av dina favorit fictionshistorier och se hur dem anpassat sig som film. Varje historia, oavsett vad den handlar om eller när den skrevs, är anpassad för film på samma sätt, med specifika händelser som inträffar på bestämda tider. 

2. Föreställ dig att din novell eller din korta historia är en film, och du tittar bland tv-tablåerna för att besluta dig om ifall du ska se den baserad på en mening som du har gett den. Skriv ner den meningen och ha den där du alltid kan se den. 
  • Denna en-menings beskrivningen är lånad från filmindustrin, där den kallas för "logline". (En logline är en sammanfattande mening som ska beskriva filmens handling på ett intresseväckande sätt.) Genom att veta om din logline kommer den att hjälpa dig så att du inte fastnar i intressanta karaktärer och situationer och glömmer bort vad din historia handlar om.  

3. Bestämd dig för en bra öppning. Den första scenen i en film transporterar publiken in i deras fantasi, från biosalongen till filmens värld. I en bok, fångar öppningen läsaren så att dem kommer fortsätta läsa boken. 
  • Presentera din huvudperson, vem som kommer gå på äventyret, slåss i den slutgiltiga striden och som kommer förändras av händelsen. 
  • Visa din huvudkaraktär i dess vardag, och se till att den är olycklig. Om den är lycklig finns det ingen anledning till att gå någonstans eller att göra någonting, och därför kommer det inte finnas något att skriva om. Ett annat sätt att tvinga din huvudkaraktär ut från dess vardag och in till din historia är genom att förstöra hans värld. 
  • Spendera inte för mycket tid på öppningen. Du vill bara ge tillräckligt mycket för att din läsare ska få en bra uppfattning om vem din huvudkaraktär är innan du rycker den ur sitt normala liv och in till din historia. Ju tidigare du gör detta desto gladare kommer dina läsare att bli. 

4. Kom på ett bra slut. Filmskapare vill att publiken ska lämna biosalongen med tårfyllda ögon och tillfredsställda oavsett om huvudkaraktären segrade eller förlorade i slutändan, huvudsaken är att allt är som det ska. I din historia bör läsaren komma till sista raden och sucka med samma tillfredsställelse. 

  • Din huvudkaraktär bör komma tillbaka till livet igen, men det behöver nödvändigtvis inte vara samma liv som karaktären levde i början av historien. I många historier lämnar huvudkaraktären sitt gamla liv bakom sig och börjar ett nytt där den är lyckligare. 
  • Slutet är kortare än öppningen eftersom du inte behöver presentera huvudkaraktären, handlingen eller miljön. Så fort huvudkaraktären överlever den slutgiltiga striden, börjar publiken plocka ihop sina jackor och handväskor. Läsare är inte mindre otåliga att se saker lösas.
  • Medan du bygger på din historia, behöver du även se till att alla lösa trådar som lagts ut i historien binds samman i slutet. 

5. Beskriv den slutgiltiga striden. Det här är det slutgiltiga ögonblicket för din huvudkaraktär, när det verkar som om det inte finns någon väg ut så vidare den inte gör något som den inte har varit kapabel till tidigare. I en film är det här scenen när publiken sitter som på nålar, oroade ifall huvudkaraktären kommer förlora allt den har och kanske tom dö. 
  • Den slutgiltiga striden måste inte vara ett verkligt, fysiskt slagsmål mot en fiende. Det kan vara vilken sorts kamp som helst, även en som endast sker inom huvudkaraktärens eget sinne och som får den att bestämma sig för att förändra sitt liv för att få det den vill ha. 
  • Ge din huvudkaraktär en anledning till att kämpa i den slutgiltiga striden. Det måste vara väldigt viktigt så att den inte slutar och går tillbaka till sitt gamla liv innan historien startade. Det måste dock inte vara viktigt för någon annan än för huvudkaraktären själv. 
  • I den här striden, likt allt som varit innan, måste huvudkaraktären vara den som tar de åtgärder som krävs för att lyckas eller inte vidta dem åtgärder och misslyckas. 

6. Ge din huvudkaraktär en svår stund, när allt hopp verkar försvunnet, när fienden verkar vara säker på att  vinna och det inte finns något sätt att vinna den kommande slutgiltiga striden. 

7. Gör en lista på allting som din huvudkaraktär behöver för att vinna den avgörande striden. Se till att den inte har allting i början av historien. Detta inkluderar fysiska saker som vapen, bundsförvanter och ledtrådar likaväl som psykiska saker så som mod eller nåd. 

8. Koppla ihop din öppning med din slutgiltiga strid genom att utsätta din huvudkaraktär för en serie av utmaningar, hinder och strider där var och en är svårare än den innan. Vid slutet av varje utmaning kommer det en lugn period där huvudkaraktären reflekterar över händelsen och förbereder sig inför nästa. 
  • Först ska utmaningarna vara lätta och huvudkaraktären ska vinna. Men vid ungefär mitten av historien börjar huvudkaraktären förlora. I en film är den här vändningen lätt att finna för det är då publiken slutar hurra för huvudkaraktären och istället börjar oroa sig för den. 
  • Studera listan du skapat över dem saker som huvudkaraktären behöver för att vinna den slutgiltiga striden. Ge huvudkaraktären dem sakerna eller att han lär sig dem efter varje utmaning så att den bara saknar en enda sak sen när den avgörande striden kommer. Huvudkaraktären måste då finna den sista saken inom sig själv precis innan den besegras. 

9. Väv in alla karaktärer, mindre händelser och andra viktiga element. Alla dessa måste bidra till huvudkaraktärens resa från vem den är vid historiens början till vem den är vid historiens slut.


Skriv ner din historia 


1. Välj en titel till din historia och skriv ner din  logline.


2. Föreställ dig att du summerar ihop din historia för en vän som inte har något intresse alls att läsa den men som ändå vill veta allting om den.
  • Skriv i presens
  • Utelämna allt utom själva skelettet på historien. Skriv händelseförloppet på ett enkelt sätt. Din huvudkaraktär lever sitt vanliga liv, sen så händer någonting. Huvudkaraktären agerar, sen händer någonting mer. Fortsätt på detta sätt genom hela historien. 
 3. Skriv en kort serie av korta stycken åtskilda av tomma rader, där var och en innehåller en liten del av historien. Detta gör det enklare att ta ut något och ersätta med något bättre eller för att ordna om punkterna.
  • Om du vill, skriv ner varje stycke på varsitt indexkort, lägg sedan ut alla korten i ordning och flytta om dem. 

4. Börja bara skriva din historia när du är nöjd och vet att historien är så bra som den kan bli.   


Denna artikel är översatt av mig och hämtad  från Wikihow - "How to develop fiction plots"
Läs artikeln på engelska här



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar