fredag 17 februari 2012

Hur man ger och tar kritik

Den här texten fick jag när jag gick på en skrivarkurs på Skrivarakademin i Stockholm. Tänkte dela med mig av dessa kloka råd som Anki Carlsson har skrivit.

Att få kritik är inte alltid så roligt. Att ge kritik är inte heller det lättaste. Men om du som kritiker gör ditt jobb på ett bra sätt, om din kritik är konstruktiv kan kritiken faktiskt vara nyttig. Skribenten får svar på många frågor och hjälp på vägen i sitt skrivande.


Kritisera konstruktivt
Men konstruktiv kritik menas kritik där inte bara problem påvisas, utan också förslag på förbättringar. Försök att alltid ge förslag på förbättringar när du kritiserar. Detta är lärorikt både för dig och för personen som har skrivit texten. Tyvärr kan det vara lätt som kritiker att säga; "det här känns inte bra, men jag vet inte varför". Men detta är inte särskilt konstruktivt. Det hjälper inte skribenten. Ger du positiv kritik, säg inte bara att det är "bra" eller att texten är "fin". Försök att peka på en specifik formulering du gillar och varför. Det är både klurigt och svårt, men otroligt värdefullt!

Ta tid på dig
Det tar tid att göra bra textkritik. Tyvärr är det inte alltid man har så mycket tid på sig dock. Gör det bästa av situationen. Läs igenom texten så många gånger som möjligt. Kan du, så lägg också ifrån dig texten någon dag innan du tar upp den igen. På så sätt kommer du automatiskt att hitta nya infallsvinklar. Jobba proffsigt. Ta rollen som kritiker på allvar. Ett tips är att arbeta fram en metod för hur du ska angripa texten.

Själv gör jag så här:
Efter första genomläsningen av texten brukar jag snabbt anteckna mina första intryck. Det kan vara vaga känslor, textpartier som fångar mitt intresse lite extra, eller någonting som jag inte förstår eller tycker stämmer. Efter andra och tredje genomläsningen börjar jag kunna se helheten bättre. Jag får en bättre känsla av både vad berättelsen vill säga mig och på vilket sätt detta budskap kommer fram. Till slut sammanställer jag alltsammans och försöker också att samtidigt ge förslag på förändringar och förbättringar.

Anpassa kritiken efter situationen
Visst kan jag vara lite extra burdus i min kritik när texten är skriven av mina skrivarvänner. De känner mig och jag dem. Men jag tycker ände det är viktigt att inte ta i för mycket. Speciellt om texten tillhör en författare som inte är speciellt van vid att få sina alster kritiserade. Anpassa din kritik. Visa hänsyn. Det är inte meningen att skrämma människor och ta skrivarlusten ifrån dem.

Att ta kritik - texten är inte du
Visst är det oerhört svårt att ta emot kritik. De kan göra riktigt ont när någon verkar missförstå dig och din text. Texten kan nästan kännas som ett barn, men den är inte DU. Den har sitt eget liv. Det du skrev har nån annan människa nu läst och tolkat på sitt eget vis. Det kan kännas sorgligt att släppa sin text, men samtidigt lite spännande att se hur väl den klarar sig på egen hand. Se kritiktillfället som ett hjälpmedel för att utröna om texten funkar eller inte.

Du bestämmer
Kritiken är ingen lag. När din text blir kritiserad, ta till dig det som kan hjälpa dig att göra texten bättre. Strunta i resten. Kanske tycker du att kritiken bara kommer med nonsens. I så fall, notera vad som sägs, men välj själv hur mycket du vill följa kritikerns råd. Du har makten. Det är helt och hållet upp till dig hur mycket du vill ändra.

Välj dina kritiker
Vill du bara få lite beröm, vänd dig till mamma, mormor, bästisen eller någon annan som du vet alltid säger "bra" om dina texter. Vill du få hjälp med din text och ditt skrivande, vänd dig till en god läsare. En god läsare är ofta någon som själv skriver. Människor som förstår våndan och glädjen att skriva. De har själv tampats med liknande problem och förstår hantverket. Ett bra tips är skrivarkurser på eller utanför internet. Kolla också länkarna till de skrivarsidor jag själv besöker flitigast, under rubriken: "Skriv på nätet" på min formidabla skrivtipssida.

Adressen till Anki Carlssons hemsida är www.skrutt.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar