onsdag 18 juni 2014

Lilla deckarskolan

Deckare blir allt mer populärare att läsa. Svenskarna bara älskar att läsa deckare, om man tittar på bokhandlarnas tio-i-topp-listor, skriver Västerviks tidningen. Vi har många kända deckare här i Sverige, Camilla Läckberg, Anna Jansson, Viveca Sten, Leif GW Persson, Lisa Marklund, Henning Mankell bara för att nämna några. Men deckare har varit populärt länge och det sprider sig ända ner till barn och ungdomsböckerna. Själv tyckte jag om att läsa Kitty böckerna när jag var yngre. Det var så spännande!

Visste du att det finns olika typer av deckare? Det finns pusseldeckaren som är "urtypen" för detektivromanen. Det centrala i pusseldeckaren är gåtan och hur den ska lösas. Här kommer detektiven in efter att brottet har skett, därför finns det två tidsperspektiv i en pusseldeckare. Nämligen tiden innan brottet begicks sant tiden för undersökningen. Spänningen ligger i om detektiven klarar av att lösa brottet eller inte. Ledtrådar ska presenteras och läsaren ska ha samma chans som detektiven att kunna lösa gåtan. Vidare finns även thriller (här gäller dock endast vissa thrillers) där tiden är kronologisk. Läsaren får vara med genom hela resan, alltså när brottet planeras tills det att den skyldige grips. Spänningen här ligger i att få veta om skurken kommer att klara sig undan eller inte. Även en del spion och agentromaner räknas hit. Den sista typen av deckare är  polisdeckaren. Denna typ kan ha gemensamma drag som de andra två deckartyperna förutom att fokuset ligger inte på själva intrigen utan på redogörelsen på polisens arbete. Här är det spännande för läsaren att ta del utav polisens vardag och man beskriver i detalj om arbetspass, rutingöromål, laborationsresultat, möten med pressen osv. Alltså polisens arbete blir det centrala och intrigen blir inte lika utförlig. Här finns det risk för att tråka ut läsaren när det inte händer så mycket, utan tanken med denna genre är mer tänkt som realistiska romaner där polisväsendet är det väsentliga.    

Drömmer du också om att skriva deckare och spänningsromaner? Grattis! Då är den här deckarguiden perfekt för dig! Här kommer du att kunna läsa om det mesta som man behöver veta för att komma igång med sin historia.

1. En deckare behöver mycket planering eftersom läsaren ska ledas på villospår. Se därför till att du vet vad historien ska handla om innan du börjar skriva. Vilket brott skall begås? Vad är det som ska lösas? Är det t.ex. en mordutredning, en stöld, en kidnappning eller ett rån? Tänk på att det bör vara något ganska allvarligt brott. Ingen vill läsa om äppelpallning, någon som har trampat i grannens rabatt eller något annat litet. En deckare kräver något större! Ju allvarligare det är desto mer spännande blir det att läsa. Vem ska historien handla om? Vem är skurken? Är det en eller flera personer? Och vem är hjälten? Är det en detektiv, en polisstyrka eller är det kanske ett ett gäng ungdomar som tillsammans ska löser ett mysterium? Fem böckerna är ett exempel på en grupp barn som löser olika mysterium. Se till att skurken och andra karaktärer som kan ha motiv introduceras tidigt i boken. Vart äger brottet rum någonstans? I vilken tid? Reka miljön innan du börjar skriva så att historien blir så trovärdig som möjligt. För att skriva om ett bankrån så krävs det att du faktiskt har besökt en bank och vet hur det ser ut. Likaväl om du ska skriva om att någon kapar ett flygplan så behöver du känna till hur ett flygplan ser ut på insidan och vad de olika delarna kallas t.ex. cockpiten. Fundera noga ut vart brottet ska äga rum någonstans, det kan vara vart som helst men om skurken inte vill bli avslöjad så väljer han oftast ut en plats som blir svårt att avslöja honom. T.ex. lagerlokaler, underground, ute till havs, djupt inne i skogen osv. Men det beror ju så klart på vad brottet ska handla om.

2. När du vet vad du vill skriva är det dags för den djupare fasen av planering. Det finns många olika sätt att strukturera upp en roman på, ett förslag är att använda post-it-lappar där man kan skriva ner scener, viktiga händelser, personer osv. Eller en anslagstavla där du nålar upp olika lappar. På så vis kan man enkelt flytta runt olika element och lägga in dem där de passar bättre. Googla på t.ex. "novel planning" och klicka på bilder så ser du olika tillvägagångssätt att göra det på. Ett brott sker och din hjälte beger sig till brottsplatsen. Här måste någon ledtråd finnas för att bistå hjälten. Ledtrådar måste finnas för att hjälpa oss framåt i historien. Annars kommer ju skurken aldrig att bli tillfångatagen. Vad kan man finna? Kanske finns blod, fotspår, ett hårstrå, ett bit tygstycke, hjulspår. Kanske tappade skurken något på när den fick bråttom därifrån eller kanske det fanns vittnen som såg eller hörde något. Vilka ledtrådar finns och vad kan hjälten dra för slutsatser kring dessa? Lägg även ut falska ledtrådar för att lura läsaren. En klassiker är att den mest oskyldiga är den skyldige. Lägger du till en oskuldsfull ung flicka med korkskruvar kommer läsaren att hålla ögonen på den. Underskatta aldrig din läsare, de kommer att misstänka folk och bygga upp små teorier om vem som är den skyldige. En annan idé kan vara att avslöja en lögn. Någon kanske ljög om sitt alibi för att täcka upp något annat. Genast blir denna person misstänkt. Lek med fantasin och finta läsaren med olika alibin och ledtrådar. Vad kan motivet vara bakom brottet vara? En skurk begår oftast inte ett brott bara för att utan det brukar finnas en bakomliggande anledning kring det. Var skurken i behov av pengar? Varför då? Hade skurken stora skulder eller var han utpressad av någon annan att genomföra det? Handlade mordet om hämnd, svartsjuka eller kanske bara av rent hat? Varför är en viktig pusselbit i mysteriet.

3. Det får inte var för lätt för läsaren att lista ut vem som är skurken. Led istället läsaren på villovägar, se till att många blir misstänkta eller ett att man misstänker fel person. Kanske någon börjar uppträda konstigt, har setts till vid brottsplatsen. Kanske en ledtråd leder till fel person,någon  ljuger vid ett förhör. Fundera ut lite olika sätt att lura läsaren på så att det inte blir allt för uppenbart vem den skyldige är. När hjälten sedan har listat ut vem den skyldige är så är det viktigt att tänka på att det måste vara logiskt, det måste kunna vara uträknat, hjälten måste kunna bevisa vem som var den skyldige. Tänk även på att det måste vara logiskt för läsare, läsaren måste också kunna själv söka lösningen och inte bara att lösningen dyker upp i slutet helt överraskat. Så hur ska dem sätta dit skurken? Hjälten behöver en plan! Han vet vem det är, han har räknat ut det, han har bevisen från ledtrådarna. Så hur ska det gå till? Ska hjälten gillra en fälla och fånga in boven eller ska han lura honom att erkänna sanningen? Hjälten måste komma på en plan helt.

4. Nu är det dags för lite action. Här kommer det vid alla har väntat på. Skurken ska fångas, mysteriet ska avslöjas! Hur fångas skurken in? Blir det biljakt, bryter sig polisen in i skurkens hem, arresterar de honom mitt på gatan? Kanske vet redan skurken om att hans telefon är avlyssnad, kanske blir det en twist där skurken gillrar en fälla för polisen istället som de måste ta sig ur! Här kan massor med spänning broderas på. Det är bra om huvudkaraktären hamnar i underläge så att det blir ännu mera spännande.

5. Hur ska historien sluta? Lyckas detektiven att fånga in skurken? Lyckas polisen att fånga in rånarna? Eller flyr de för att sedan leva livet på en sandstrand långt bort i ett främmande land? Vem blir belönad och vem blir straffad? Överraska gärna läsarna med något oväntat. Kanske detektiven blir kär i tjuven och så delar de på bytet. Hur tycker du att det ska sluta? Vilket slut kommer att lämna läsaren berörd?

Här nedan kan du kika på fler sidor för att få tips och råd för att skriva en deckare: 

Hemsidor:
Camilla Läckberg - Deckarskolan
Sofie Sarenbrant - Deckarskola
Elsie Petrén - Deckarskola
P3 Kultur - Deckarskolan
Per Olof Arnäs - Hur man skriver deckare

Youtube filmer: 
Deckaren del 1 
Konsten att skriva deckare GW Persson & Läckberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar