fredag 4 januari 2013

Min roman

Rekommenderas för dig som vill ha en rolig fylla-i-bok för din roman. 


Min roman. En steg för steg guide till att skriva en roman heter min senaste inköpta bok. Boken är väldigt bred i ämnet och tar upp mängder av olika saker som drar igång tankeknölarna. Den är upplagd på ett väldigt roligt sätt så att läsaren själv får integrera med den hela tiden. Varje sida består nämligen av antingen tomma rader, kryssa i rutor, bilder eller tomma ark. Alla sidor är utformade olika vilket ger variation och hela tiden gör det spännande att bläddra i den, eftersom man aldrig hur det kommer att se ut på nästa sida. Boken blir verkligen ens bibel för sin kommande roman och jag kan tänka mig att använda den om och om igen. Faktum är att den är så rolig att jag ligger och bläddrar i den om kvällarna och tittar, läser och funderar. Det är en bok som berör en på alla plan. 

Boken är uppdelad i fyra olika delar: 

Del I - Brainstormin  
Här får du slänga ur dig överflödiga tankar, märka ut dina bästa skrivegenskaper, svara på frågor som rör ditt skrivande, leka med titlar och bokomslag och mycket mer. 

Del II - Skelettet
Här benar vi ut bokens olika delar. Du får gå igenom bokens alla beståndsdelar så som slutet och början, lära dig om tiden före och efter historien, experimentera med plantering och vändningar och mycket mer.

Del III - karaktärerna
Vem lever i din historia och hur ser den ut? Här får du fylla i karaktärslistor, föra dialog med dem, ta reda på vad skulle dem skriva på sin facebookstatus och massor av annat skoj.

Del IV - inspirationsövningar
Den sista delen av boken består av 30 olika inspirationsövningar. Det är t.ex. något du ska beskriva, använda några böcker för sampling, dikter, boktitelspoesi, artiklar m.m.


Min roman - En steg för steg guide att skriva en roman


På bokens baksida:

Till författaren,
du är en av många där ute som har en önskan om att skriva en egen roman. Men var ska du börja, vad ska du berätta, vilken genre ska du använda och för vem skriver du egentligen? I den här fylla-i-boken får du hjälp att rivstarta din bästsäljarroman!

Nästan alla bär på en dröm att skriva en bok. Men hur tar du dig från idé till handling, hur får du ett färdigt manus att skicka till bokförlagen? Min roman är en fylla-i-bok som har avsnitt för varje del av en roman. Du följer helt enkelt bara instruktionerna och skriver ned dina svar under de rätta avsnitten. Innan du vet ordet av har du skrivit din egen roman och är på väg till tv-soffan!

Förlag: Nicotext.
Vill du läsa mer om den, se omslaget eller köpa den online, kan du gå in här på deras hemsida.  

2 kommentarer:

  1. Bra tips. Tror bestämt att ett starkt ha-begär vaknade.

    SvaraRadera
  2. Tittade runt bland skrivarbloggar eftersom jag själv precis startat en. Din är ju fantastisk, kommer utan tvekan att följa dig!

    SvaraRadera