torsdag 3 januari 2013

Hur man skriver klart sin NaNoWriMo roman

Av Iulian Ionescu, översatt av mig. Läs original texten här.


Jag registrerade mig på NaNoWriMo för första gången 2011, men jag deltog inte. Jag kände mig inte redo, jag var rädd inför omfattningen av projektet. År 2012 frågade en av medlemmarna i min skrivgrupp om någon annan deltog i NaNoWriMo, så jag sa ja. Jag tänkte inte på det utan jag sa bara ja. Om jag hade funderat över det innan jag svarat, så hade jag nog fegat mig ur igen.

Här är jag nu i december, två veckor efter att jag avslutat min första NaNoWriMo. Jag är fortfarande inte över glädjen av denna lilla framgång, så jag bestämde mig för att skriva detta blogginlägg och beskriva hur jag gjorde det och hur du inte bör se detta som ett läskigt projekt, utan som en utmaning och ett sätt att förbättra din skrivtalang.

För det första, om du inte känner till vad NaNoWriMo är för något så är det en skrivutmaning där deltagare måste slutföra en roman på minst 50,000 ord på 30 dagar, under november månad. Det finns många andra liknande tävlingar men just denna är mycket populär och ganska välorganiserad om man tänker efter. Om du vill veta mer om tävlingen kan du gå in på deras hemsida och läsa mer: http://www.nanowrimo.org



Utmaningen

Okej, så låt oss summera allt: 50.000 ord på 30 dagar. Det är ungefär 200 sidor (dubbelt radavstånd, standard marginaler, 12 punkters teckenavsnitt). Matematiskt sätt är det inte mer än 1.667 ord per dag eller ca. 6 till 7 sidor. Detta leder till ca. 1 till 2 timmar om dagen att skriva. Lätt som en plätt, eller hur?

Nå väl, som vi alla vet, att skriva en roman handlar inte om matematik, så vidare du inte skriver någon form av algebra lärobok. Det är mycket mer än så, och det mesta har med att göra med vad som finns i ditt huvud. Låt oss titta på de verkliga utmaningarna:

1. Mental utmaning

  • Du kan inte hantera det faktum att det är så mycket att skriva på sådan kort tid.

2. Kreativ utmaning

  • Du har ingen idé för en roman just nu.
  • Du kommer aldrig att kunna producera ett säljbart manuskript på 30 dagar.

3. Fysisk utmaning  

  • Du är rädd för att du inte kan skriva så mycket, så fort.
  • Du är rädd att du inte har tillräckligt med tid för att ägna dig åt att skriva.
  • Du är en mästare på att planera dina romaner men du kan inte stå ut med tanken på att inte hinna planera ordentligt.
Nu ska vi bryta ner var och en av dessa till små bitar och hitta verkliga metoder för att övervinna dem.

Mental utmaning

Detta är förmodligen ett av de största hindren i vägen för alla typer av prestationer: självtvivel, brist på självförtroende, rädsla för att misslyckas, förhalning. Alla dessa bor i ditt huvud. Du tänker inte tillräckligt bra om dig själv för att klara av det, du är rädd för vad andra ska tycka om dig ifall du misslyckas och det finns ingen omkring dig som stöttar dig. Gissa vad? Inget av detta är sant.

Varje person som har skapat eller kommit på något började från noll. Och om de hade gett upp för att dem var rädda för att misslyckats, så hade inte världen varit där den är idag. Istället, utbytte dem rädslan mot hopp. Och hoppet drev dem mot succé. Och även när de misslyckades, så slutade dem inte. "Om jag hittar 10.000 vägar som inte fungerar," sa Thomas Edinson när han arbetade på glödlampan, "så har jag inte misslyckats. Jag är inte avskräckt, därför att varje försök är ett ytterligare steg framåt."

Och gissa vad? Du har en stor fördel framför de pionjärer när det gäller att skriva. Du har böcker som lär dig om skrivandets konst, du har seminarier och konferenser, du har skrivna böcker av andra att hämta inspiration ur, och du har ett helt nätverk av skrivare som stöttar dig.

När du väl kommit till rätta med det faktum att du är en författare, kan du hoppa över detta hinder. Du går varje dag till ditt arbete och utför dina uppgifter t.ex. redovisning, försäljning eller vad du nu gör. Om någon tvivlar på dig och ifrågasätter dig kommer du bli förolämpad eller hur? Nå, då är det dags att du bestämmer dig för att vara en författare och sluta vara rädd för att faktiskt bete dig som en sådan. Vilket innebär - att skriva.

Om du inte redan har gjort det, plocka upp ett papper och skriv med stora bokstäver "Jag är en författare." Klistra upp det hemma framför ögonen på dig så att du aldrig glömmer det.

Så, skriv. Pressa dig igenom rädslan och gör det ändå. Inse att det finns ingenting som ger ära och tillfredsställelse utan en viss dos av rädsla. Tänk bara inte på det. Försök att göra ditt bästa med att avvisa varje tanke som dyker upp i ditt huvud och som säger att du inte kan göra det.

BESLUTA dig för att du KAN göra det.

Det är ditt första och svåraste steg.

Kreativ utmaning

Den andra utmaningen kommer efter att du har tagit det beslutet. Nu är frågan: Vad ska jag skriva om? Det finns människor som sitter på bra idéer i flera år, och som ALDRIG får chansen att omvandla det till ord. Om du är en av de lyckliga, så kommer detta aldrig att bli ett problem för dig. Ta vara på den tanken och kör på med den. Men mest troligt är att du kommer bli som de allra flesta - du har ingen idé ännu. Det är en skrämmande tanke, en tanke som ger näring åt dem rädslor som har tagits upp tidigare. Så, vad gör man?

Enkelt: Ändra ditt sätt att se på utmaningen och låt inte bristen på en lättillgänglig idé vara tanken som styr din process.

För att förstå det närmre, låt oss ta ett steg tillbaka och titta på vad det är som denna utmaning kommer att hjälpa dig att uppnå:
  1. Publicera en roman.
  2. Förbättra dina skrivfärdigheter (stil, grammatik, struktur).
  3. Utöka ditt skrivspektrum (genres).
  4. Hjälper dig att bli bättre på att få ner orden på pappret.
Denna speciella tävling kommer inte att resultera i ett publicerbart manuskript. Läs om den meningen om och om igen. I slutet av dem 30 dagarna kommer du troligtvis inte kunna publicera din roman så vidare du inte heter Faulkner. Du kommer att kunna få din text publicerbar senare, efter bearbetning, som du förstår så är detta bara ditt första utkast.

Så ditt manuskript måste inte vara perfekt! Det är en stor lättnad. Det måste helt enkelt inte vara perfekt. I själva verket, desto längre ditt 30 dagars utkast är desto mindre perfekt kommer det att bli. Det finns inget omvänt förhållande mellan skrivkvalitén och skrivkvantiteten, under en begränsad tid. Den här tävlingen ber dig att avsluta 50.000 ord, inte 50.000 perfekta ord. Så just nu, satsa på nummer 1. Saker och ting kommer att bli lättare. Det finns ingen press att ditt manuskript ska lämnas in den 30 november.

Att förbättra sin skrivförmåga är det absolut viktigaste målet för just denna tävling, anser jag. De är en av dem svårfångade men självklaraste saker som är precis framför dig men som du inte ser. I huvudet är prestigen av att ha avslutat boken enorm, att kunna berätta det för sina vänner och sin familj är fantastiskt, att få boken publicerad är storslaget. Men i slutet av dagen kommer denna utmaning att hjälpa dig att en bättre författare.

Ju fler ord du kan få ner på pappret, desto bättre blir du på att upprätta en lämplig arbetsmoral, och desto bättre den processen går desto bättre självförtroende får du. Desto mer självförtroende du får, desto fortare och bättre kommer du bli på att skriva. Det är en växande spiral av förbättring. Du kommer att börja ta chanser, röra dig utanför din bekvämlighetszon, experimentera och testa. Det här är vad den här typen av utmaningen kommer att ge dig mest utav och det är en ovärderlig gåva.        

Så var inte rädd ifall din nya idé inte är en bästsäljare. Det har du tid för senare. Nu ska du bara skriva något som du känner dig bekväm med. Det finns mängder av webbsidor som hjälper dig att brainstorma och övervinna skrivkramp. Låt inte avsaknaden av en bra idé vara avskräckande för ditt mål att lära dig hur man inför ett skrivschema eller förbättrar ditt sätt att skriva.

Fysisk utmaning

Så, ovan har vi nu behandlat varför du bör och kan göra detta och sedan med vad du bör skriva om. Nu ska vi flytta oss över till hur. Svaret på detta beror mycket på din stil som författare. Är du en planerare, som noggrant planerar varje steg i din roman innan du skriver den, eller är du en flödesskrivare, som skriver utan någon plan i sinnet och istället låter fantasin guida dig fram?

Tja, uppenbarligen kommer flödesskrivaren att känna sig mer självsäker med sitt projekt eftersom dem bara kan sätta sig ner och börja skriva. Planeraren däremot kommer att känna sig rädda av tanken av att de inte kommer att kunna sätta sig ner och planera och beskriva sitt projekt innan de börjar skriva.

Personligen är jag en stor planerare. Jag gillar att ta mina historier från en mening upp till en hel lista av scener, karaktärs profiler, kartor och världsbeskrivningar. För att komma över det här, bestämde jag mig för att avsätta en dag, och endast en dag åt att planera. Detta är hur jag gjorde det:

Jag tänkte att en genomsnittlig scen för mig ungefär är ca. 800-1000 ord, baserat på tidigare erfarenheter. Jag kände att ett kapitel ska vara mellan 10-15 sidor. Så, jag bestämde mig för att sammanfatta allting i en disposition. Romanen skulle innehålla 16 kapitel, var och en med 4 scener på ungefär 800 ord styck. Jag använde mig utav gamla goda Excel för att göra en tabell med följande rubriker: Scen nr, Scen beskrivning, Antal ord, Kapitel, Totalt ord.

Sedan var det dags för berättelsens totala struktur. Återigen, vi har inte mycket tid här att planera så jag bestämde mig för att använda den välkända, etablerade och älskad utav många, tre-akts strukturen. Så jag antog att den första akten skulle bestå av ungefär 25%, den andra akten 50% och den sista akten 25%. Jag färgade mitt Excel dokument för att se den tydliga skillnaden och nedtill, under tabellen, gjorde jag tre rader med formulär för att hålla reda på den verkliga storleken på varje akt.

Nu hade jag ett ganska anständigt skelett för en bra start. Om du vill titta på Excel dokumentet och använda den till ditt egna projekt, gå in här och hämta dokumentet (på engelska) som jag har förberett åt dig. Använd den så fritt du vill.

Nu är det minsta genomsnittliga antalet ord du måste skriva per dag 1.667 ord, men du vill inte ligga där. Du vill ligga minst 50% högre så att du sakta kan bygga upp en "krockkudde" ifall något inträffar. Jag satte upp mitt personliga mål till 2.500 ord per dag. Det är ungefär 3 scener eller nästan ett helt kapitel.

Okej, med det snabbt hopsatta skelettet och planen för varje dags skrivande, så var det bara en sak kvar som jag var tvungen att göra: bestämma hur romanen skulle sluta. Varför är detta viktigt?

Det roliga med att skriva en roman är i färd med att skapa den. Du är guden över dina karaktärer, du bygger världen, du ger dem liv och får dem att integrera. Det är bra, men du skriver inte för dina karaktärers skull utan för dina läsares, och läsare gillar vanligtvis att läsa ut sina böcker och att njuta av slutet. Så, även om det roliga ligger i andra akten, så är det den sista akten som kommer att lämna slutbetyget för din läsare. Lika viktigt är den första akten som är den som kommer att fånga din läsare och få den att vilja läsa vidare genom hela boken.            

Så, den minimala förberedelsen här bör vara denna: Hur börjar jag? Nyckelord: Fånga läsaren, intressant handling, karaktärsintroduktion. Och hur slutar jag?  Nyckelord: Känslomässig koppling, cirkeln sluts, bind samman alla lösa ändar.

Om du vill att vägen från de första till dem sista sidorna ska vara roligt för dig, bestäm åtminstone från början vad dessa sidor ska innehålla. Och återigen, det måste inte vara perfekt här eftersom vi fortfarande är i planeringsfasen. Men ha en allmän uppfattning om slutet. Är det ett hemskt slut? Kommer protagonisten att dö eller förlora någon kär? Är det ett lyckligt slut där killen får tjejen? Eller kanske ett bittersött slut där killen räddar tjejen men ändå förlorar henne? Hursomhelst, om du bestämmer dig redan i början för vilket slut du ska ha, kommer du att ha lättare att fylla gapet mellan romanens början och slut.

Vid detta läge har du bestämt dig för att du kan göra detta, du vet mer eller mindre vad din roman ska handla om, du har förberett dig med en allmän disposition, och du har bestämt dig för hur din roman ska börja och sluta. Det är allt du behöver, börja skriva nu!

Hålla igång

När du väl har börjat skriva, när du har fått in din rutin, kommer du finna det svårt att sluta och det menar jag! Men det kommer också finnas dagar då du inte kommer att kunna skriva alls. Det kan bero på ditt arbete, sjukdom, familjeförhållanden och så vidare. Men du måste sträva hårt efter att hålla din kvot av genomsnittliga antal ord igång.

Om du anser att det är riktigt svårt att fördela den tid du behöver för att skriva din dagliga kvot, läs min andra artikel Att skriva när man är upptagen (på engelska). Den ger dig några specifika idéer om hur man skriver när man är mycket upptagen.

Men oavsett hur det än går, får du inte haka upp dig allt för mycket på den dagliga kvoten. Det dagliga målet är bra, men vad du söker här är en veckas kvot, vilket är mycket mer än en dags. Du måste skriva cirka 12.500 ord i veckan, se till att du håller det. Det kommer att finnas dagar då du skriver mer och dagar då du skriver mindre. Din helg är ett bra tillfälle att hinna ikapp, så ifall du missar din dagliga kvot en dag eller två så kan du ta igen det under helgen. Om du ligger över din kvot så är det jättebra för dig, men slappna inte av än. Skriv mer, du kommer att älska det när du är i vecka fyra och du är nästan klar.

Redigering

Hur redigerar du ditt arbete under november månad? Det korta svaret är: du gör det inte. Med tanke på att du dagligen skriver över 2.000 ord, så är chansen att du inte ens behöver läsa om det du skrev dagen innan för att hålla koll på din historia. Allt kommer att finnas i ditt huvud. Om du är på kapitel 10 och du inte kan minns vad staden hette som du skrev om tidigare, skriv bara ett frågetecken tillsvidare så kan du söka efter svaret och ersätta det senare.

Om det är så att du är den typen av författare som måste läsa om vad du har skrivit för att komma igång igen så ska du självklart göra det. Men håll det kort. Kom ihåg att ditt mål här är att skriva mycket, inte att skriva perfekt från början.

Om du vill ha en kompromiss gör så här: skriv först din dagliga kvot av nya ord och endast om du uppnår dem så är du tillåten att läsa i ditt arbete från dagen innan och göra lite enklare redigering. Gör det kul och utmana dig själv!

Andra sätt att hålla dig motiverad

NaNoWriMo tillåter medlemmarna att gå med i regionala grupper. Varje grupp anordnar själva olika skrivmöten, där tar man med sig sin bärbara dator och träffas i offentliga miljöer som t.ex. på bibliotek eller i bokhandeln och så sitter man tillsammans och skriver. Det är en bra drivkraft att vara bland andra skribenter, så om du har problem med att fokusera när du är själv kan du ta hjälp av andra. 

Forumen på NaNoWriMo är också fyllda med inlägg som hjälper författare med råd och och uppmuntran. 

På NaNoWriMo hemsidan kan du leta efter vänliga ansikten eller andra personer som skriver i din genre och lägga till dem som dina skrivkompisar. Du kommer att kunna följa deras process och jämföra det med din egen. 

Sök på webben efter inlägg så som den du läser just nu. Det finns mängder av information där ute och många olika sätt att bli motiverad på. Så fort du känner att du håller på att bli omotiverad eller börja leta efter ursäkter, vänd dig till dessa resurser och använd dem som en "spark i rumpan". Du kommer att bli glad senare när du är färdig! 

30 november

Du gjorde det! Det är den 30 november och dina 50.000 ord är klara! Så vänta inte mer utan sammanställ ditt arbete. Se till att du inte stannar på exakt 50.000 utan försök att landa på 51.000 eller nått för att se till att din ordräknare matchar med deras. Ibland kan nämligen en liten skillnad uppstå så var säker på att du har lite marginal.

Gratulerar! Ta nu en vecka eller två ifrån din roman. Arbeta på andra saker. Sen när två veckor har gått kommer du tillbaka till din roman. Börja polera på ditt arbete, men innan du ens börjar göra det, bestäm dig för om din roman ska ligga på exakt 50.000 ord eller om du behöver mer. Beroende på din genre och dem normer som finns så kan det vara så att du behöver fylla på med 25.000 ord eller mer. Nu när du vet om processen bör det vara enkelt att lägga till dem.

Nu har du en månad eller nått på dig att göra din första översyn och få dit det ordantal som du vill ha. Njut av dina helger och helgdagar, men kom ihåg: vid slutet av januari bör du ha gjort klart din andra redigering, och din roman bör ha ett presentabelt tillstånd. 

Härifrån handlar det bara om att finjustera och göra det bättre. Men det är inte vad den här artikeln handlar om. Jag ville bara att du skulle ta dig hit, och vad du gör härifrån är en annan historia. Men ge dig själv en varm kram och bjud dig själv på det du älskar mest. Det har du förtjänat.  

Du lärde dig skrivdisciplin, det svåraste hindret på vägen mot skrivsuccé. Du förbättrade din stil och du lärde dig att skriva fort och att organisera dina tankar i ditt huvud. Du lärde dig hur man håller koll på sitt skrivande och att hålla dig till din dagliga kvot. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar