torsdag 16 augusti 2012

Göran Hägg - Nya författarskolan

Rekommenderas för dig som vill veta mer om förlagsverksamheten och utgivning.


Göran Häggs Nya författarskolan är en väldigt bred bok och man skulle kunna säga att den tar upp två olika delar. Först kommer delen om själva skrivandet där man kan läsa om olika perspektiv, dialog, inledning och avslut, hur man ger och tar emot textkritik m.m. Efter den delen kommer avsnitten om förlagsvärlden, det är alltså när boken är färdig. Här får man läsa om t.ex. hur man ska förhandla med bokförlagen, författarens ekonomi, stipendier och priser som man kan få, böckernas olika upplagor och mycket mer.  

Det som är bra med boken är att den är väldigt informativ och man kan själva hoppa runt i boken och läsa i vilken ordning man vill. Varje kapitel tar nämligen upp ett eget specifikt ämne. I slutet av boken finns en sammanfattning där alla kloka råd staplas upp så man lätt kan komma ihåg dem. Det finns även en läslista över svenska romaner som man kan studera för att träna upp sitt skrivande. 

Jag tycker att boken var väldigt intressant och lättläst. Det som var mest intressant att läsa var vad som händer efter att boken är klar, hur publicering och bokmarknaden fungerar. Det är nämligen första gången som jag kommer i kontakt med den världen. Så det kändes spännande att få ett hum om. Jag kommer dock inte att följa alla Görans råd om jag får en bok publicerad. Men så är det ju med texter, man väljer det man gillar och sållar bort resten. 

Nya författarskolan av Göran Hägg


2 kommentarer:

  1. heter han Hägg eller Hägglund?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att du kommenterade! Jag vet inte varför jag hade skrivit Hägglund på vissa ställen måste ha fått något hjärnsläpp när jag skrev. Tack för att du är uppmärksam =)

      Radera