måndag 16 juli 2012

Stephen King - Att skriva

Rekommenderas för dig som vill ha fler verktyg inom skrivandets hantverk.


Stephen Kings Att skriva - en hantverkares memoarer är en dels en självbiografisk bok men även en självhjälpsbok om skrivandets hantverk.

I den första delen skildrar han sitt liv som författare. Där får vi  följa honom ändå från hans första barndomsminnen till dagsläget. Det är intressant att följa hans liv och se hans utveckling, hur han gick från amatör till att bli en av världens mest lästa författare. I hans berättelser finns mycket lärdomar att ta till sig och man kan många gånger känna igen sig i vad han skriver. 

I bokens andra del kommer verktygslådan. Där lär Stephen ut allt möjligt inom skrivandets hantverk och det är väldigt bra saker som han tar upp. Det handlar om varför man ska läsa andras böcker, hur lång tid man ska lägga på sina texter, hur ens skrivrum ska se ut, vem en idealläsare är och mycket mer. I boken finns även hans rekommenderade boklista över bra böcker samt ett exempel på hur man kan korrekturläsa en text. 

Personligen tycker jag att Stephen tar upp väldigt mycket bra och tänkvärda saker. Det var mycket jag lärde mig även om jag inte höll med om exakt allt han skrev. Men alla har sitt sätt att arbeta på och det var intressant att se hur han arbetar. Boken är helt klart läsvärd för dig som vill lära dig mer om skrivandets konst.



Stephen King - Att skriva




1 kommentar:

  1. När jag läst Stephen Kings bok om att skriva kom jag att fundera över så kallad finlitteratur. Kings böcker räknas ju inte till dem (som han även påpekar), men blir man inte hellre läst som King än prisbelönad, kanske kallad svår och oläst? Att vilja skriva "fint" vill jag såklart, men inte skriver jag för att få priser utan för att jag tycker om det och hoppas att jag en dag får läsare som gillar det också... /Helena

    SvaraRadera