söndag 8 juli 2012

Julia Cameron - Skriva för livet

Rekommenderas för dig som behöver mer motivation och självförtroende.


Denna bok består av korta och insiktsfulla utdrag från boken Lusten att skriva. Det finns därför inget flöde i boken utan varje sida behandlar sin sak och man kan därmed hoppa runt i boken och läsa det man helst känner för. Boken talar inte bara om hur man skriver utan tar även upp tankar kring skrivandet. Hennes bok berör ända ner till det djupa och andliga planet där hon beskrivet hur viktigt skrivandet är för att få kontakt med oss själva, få andlig insikt och hjälpa oss att läka. Det är en fin och varm bok som berör och inspirerar.
Boken är ganska tunn eftersom det bara är en samling av utdrag men det gör inget för det är sådant slagkraftigt innehållet att man inte blir besviken.

Jag har levt med skrivkramp under flera år och det är för att jag omedvetet är pressad av dagens alla krav som ställs för att bli författare. Det blir en press att skriva, ett arbete istället för ett nöje och det tar död på min inspirationskälla. Allt jag skriver kan jag sitta och editerar om och om igen för att jag aldrig blir nöjd med mitt arbete. Jag tänker på att just min bok måste vara världsunik för att sticka ut ur mängden av alla andra manus som skickas in till bokförläggare, den måste dessutom vara intresseväckande, berörande och unik för att få den att bli publicerad hos ett förlag och hur många sådana böcker måste jag inte skriva innan jag får kalla mig för författare? Allt detta är sådant som finns undermedvetet inom mig men efter att ha läst denna bok blev jag påmind om varför jag började skriva. Jag älskar att skriva egentligen, se orden bilda långa meningar som förvandlas till stycken och fyller ut sida efter sida. Jag skriver ut mina berättelser som utspelas i min fantasi. Jag vill förmedla mina sagor och mina drömmar så andra också kan få uppleva dessa fantastiska verk som äger rum inom mig. Men främst vill jag skriva för mig själv, så att jag kan läsa mina berättelser om och om igen och minnas dem och få känna samma känslor igen av hur underbara dem är. Julia påminde mig om hur mycket jag älskar mina drömmar och att det är därför som jag skriver. Inte för pengar, för ära eller berömmelser utan för att jag är en drömmare. 

1 kommentar:

  1. Den här måste jag bara skaffa! Tror att många av oss skrivande människor tappar bort oss själva melan varven på precis samma sätt!

    SvaraRadera