tisdag 11 oktober 2011

Book in a month

Rekommenderas för dig som vill ha planering och struktur på ditt skrivande.


För en tid sedan köpte jag boken "book in a month" av Victoria Lynn Schmidt. Det är en jättebra bok som tar dig steg för steg igenom ett 4 veckors program från starten till slutet av hur du skriver en egen bok. Boken är upplagd så att du dag för dag får olika uppgifter vid sidan om ditt skrivande. Det är allt från att skriva "en menings sammanfattning", en synopsis, karaktärsbakgrund, händelseförloppet och mycket mera. Boken ger dig massor av tips på hur du ska träna bort negativa tankar som kan leda till skrivkramp, hur du finner inspiration till ditt skrivande, hjälper dig att sätta upp realistiska mål mål och mycket mer. Tillsammans med bokens alla arbetsblad får du en bra överblick över ditt projekt och hjälper dig att nå ditt uppsatta mål. Några exempel på arbetsbladen från boken är alla akterna, scenerna, karaktärerna, tidsplanering, ditt mål m.m. Med boken ingår även klistermärken som sätter lite färg på dina papper och som hjälper dig att hålla pennan igång. Som om detta inte vore nog så blir du dessutom inbjuden till en onlinegrupp som också arbetar med denna metod så man tillsammans kan stötta och pusha varandra. Det är ett utmärkt sätt att få hjälp och att kunna hjälpa andra.

Eftersom denna bok är upplagd så att man ska skriva en bok på en månad så gäller det att kunna avsätta ett visst antal timmar varje dag på sitt skrivande. Ett bra tillfälle för det är t.ex. när du har semester eller under en lugn period i ditt liv. Kom ihåg att ju mer timmar du lägger på ditt skrivande desto bättre resultat når du.

Jag köpte boken från Adlibris för prisvärda 167:- och jag är jättenöjd med den. Jag började jobba med boken och höll på i drygt en vecka innan jag gav upp. Tanken med boken är att det ska bli ditt första utkast till en bok men jag upptäckte redan i planeringsstadiet att jag inte hade kommit tillräckligt långt med idéer till min bok och därför hade jag inget att bygga på. För att kunna skriva en bok krävs det att du planerar väldigt mycket och speciellt när du ska skriva den på bara 30 dagar också. Nu när jag vet hur det fungerar bättre kommer jag göra mig ett nytt försök nästa sommarlov och ha mer kött på benen.

"Book in a month" av Victoria Lynn Schmidt

 
Boken som egentligen är en pärm innehåller instruktioner och arbetsblad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar